I september 1990 öppnade Daggkåpans Barnstuga. År 2000, då förskolan Daggkåpan firade tioårsjubileum, dök tanken på att starta en skola upp bland några av Daggkåpans föräldrar. Målet var en skola med stimulerande miljö och engagerad personal. Skolverket beviljade tillstånd för Karlshamns Waldorfskola i december 2001 och skolan startade i augusti 2002.
Allt fler människor har insett att barn, precis som vuxna, behöver mer än bara teoretiska kunskaper för att bli hela människor. På vår skola ingår bild, hantverk, musik och eurytmi som metoder för ett lustfyllt lärande och för att utveckla kreativitet och en positiv självbild.
Waldorfskolans värderingar har alltid inneburit att genom hänsyn och ansvar leva i samklang med naturen och människan. Tanken om Hållbar Utveckling har funnits lika länge i vårt uppdrag som waldorfidén existerat. För oss betyder Hållbar Utveckling att vi skall kunna lämna över ett jordklot till våra barnbarn som är i ekologisk och social balans.
Trygghet och socialt ansvar är något som skolan aktivt arbetar med. Barnen lär sig tidigt att ta hänsyn till varandra. En sund självbild, men även medkänsla och solidaritet för de som är svagare, är något som eleverna får med sig på vägen.
Återkommande aktiviteter där föräldrar deltar skapar också en varm gemenskap i klassen och på skolan.
Vi låter hela människan gå i skolan - inte bara huvudet, men vi tummar inte på kvalitén när det gäller kärnämnena. En måttstock på det här är att våra elever presterar lika goda resultat på de nationella proven i nian som elever i den kommunala skolan.
Schemat i Waldorfskolan rättar sig efter barnets dygnsrytm. På morgonen är uppmärksamheten och förmågan att ta upp information som störst. Då läser vi de så kallade kunskapsämnena (tanke). Vi fördjupar oss i ett område flera veckor, periodläsning. Med periodläsning hinner engagemanget fördjupas, man får kontinuitet och upplever att det finns en röd tråd i varje ämne. Detta gör att det känns meningsfullt och intressant. Mitt på dagen kommer ämnen som talar till det rytmiska och känslan. Hit hör till exempel konstnärliga ämnen och språkundervisning.På eftermiddagen är det kroppens och viljans tur. Här ligger ämnen som gymnastik och hantverk.
Eleverna sammanställer sina intryck från lärarens berättelser i sina egenhändigt tillverkade böcker, periodhäften. Färdiga läroböcker och fackböcker används som bredvidläsning, och i de högre klasserna för att sammanställa fakta som grund i eget skrivande och lärande. Målet är att skapa starka inre bilder hos eleverna och stimulera deras skaparkraft. Vi tror också att samtal, utbyte av tankar, åsikter och ståndpunkter främjar lärande och utvecklar elevernas förmåga att ta ställning.
Ungefär en gång i månaden visar barnen för kamrater, föräldrar och lärare inslag ur undervisningen, till exempel genom sång musik och drama. Efter varje läsår skriver läraren ett brev, en beskrivning av elevens utveckling och prestationer under året, som eleven får med sig hem.
Till höger syns ett brev från den tacksamma rektorn, samt en en månads matkostnad för 500 elever, ca 5100 sek. Månadens meny består av majs, bönor, salt och olja.
© Copyright Daggkåpans Barnstuga & Karlshamns Waldorfskola. Allt material på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.