TEXT OCH FOTO: JOHAN JOELSSON
Det började med en vild dröm om en kreativ och varm tummelplats med fokus på hela människan. När Karlshamns Waldorfskola nu 20-årsjubilerar är allt fortfarande i rörelse. Mycket har förändrats sedan starten men den frihetliga och holistiska grundsynen är intakt.
Plötsligt öppnar sig himlen i en piskande störtskur. Regnvattnet flyter i rännilar på skolgården och den solvarma asfalten ger ifrån sig en karaktäristisk doft av sommar. Men precis lika hastigt som det kom, lika tvärt upphör regnet varpå en solstråle bryter igenom molnen och blixtbelyser skolgården. I samma ögonblick kommer en flicka cyklande på en enhjuling. Hon rullar in på skolans basketplan, tar några varv varpå hon parkerar sin cykel mot ett regnbågsfärgat plank och knäpper av sig hjälmen.
Det är en söndag i mitten av juni och terminen har precis avslutats. Ändå vimlar det av människor i skolbyggnaden i utkanten av Karlshamn. Lärare, fritidspedagoger, skolledare, styrelsemedlemmar och elever, nya och gamla, har samlats för att tillsammans teckna en bild av den 20-årsjubilerande skolan som blivit något av en institution i Karlshamn. Allt startade med att några engagerade föräldrar, vars barn snart skulle börja skolan, träffades för att diskutera alternativ till de kommunala skolorna. Föräldrarna kände ett behov av att ge sina barn en skolgång med fokus på kultur, natur och lekfullhet. Något de tyckte saknades i kommunens skolor. I Karlshamn fanns vid den tiden en förskola med Waldorfinriktning –Daggkåpans barnstuga som grundades 1990 – och föräldrarna ville gärna att barnen skulle kunna fortsätta med samma pedagogiska inriktning under hela sin skoltid.
– Jag fastnade direkt för att allt var så genomtänkt. Det fanns en röd tråd med dofter, färger och nyfikenhet som jag ville förmedla till mina barn, säger Marie Bejmar, förskollärare på Daggkåpans barnstuga och en av grundarna av Karlshamns Waldorfskola.
Tillsammans med de andra föräldrarna började hon sondera terrängen för vad som krävdes för att starta en ny skola. Dokument plöjdes, samtal ringdes, brev skrevs. Det rådde en stark nybyggaranda och föräldragruppen åkte på en rad researchresor till andra Waldorfskolor i södra Sverige för att lära sig mer.
– Vi ville integrera det teoretiska med det konstnärliga, men också vara lyhörda för barnens utveckling och lära oss på plats ute i naturen. Vi fick mycket inspiration genom att träffa andra likasinnade, säger Håkan Lindberg, en av skolans grundare.
Föräldragruppen fick en god kontakt med Karlshamns kommun och erbjöds 2001 att köpa en nedlagd skola. Tillsammans hjälpes de åt att renovera och skapa en inspirerande och fantasieggande utemiljö. I december samma år beviljade Skolverket tillstånd för Karlshamns Waldorfskola. Efter att ha rekryterat pedagoger kunde skolan ta emot sina första femton elever hösten 2002.
Heléne Teglund
Paul Ekdahl
Katarina Pattberg Miller
Folke Dahlrot
Henrik Nilsson Tröst
Cathy Meck
Isa Teglund
Edit Nilsson Tröst
Johanna Nilsson Tröst
Isak Stexå
Petra Gagner
Håkan Lindberg
Ingemar Jönsson
Marie Bejmar
Anette Boman
© Copyright Daggkåpans Barnstuga & Karlshamns Waldorfskola. Allt material på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.