På konstprofilen fördjupar vi oss i material och tekniker två och tredimensionellt. Det finns utrymme för experimenterande med olika färger och material. Vi jobbar bl.a. med olja och akryl, där vi provar de olika färgernas egenskaper.
Vi erbjuder flera inriktningar; körsång, spela i band, och röstvård/folklig musik. Det är inte ovanligt att elever väljer flera av dessa. Undervisningen utvecklas från unison sång och flöjtspel till stämsång, musicerande i band och soloinsatser.
Äventyrsprofilen träffas några gånger under varje termin och åker ut på just små äventyr! Vi har prövat att åka slalom och längdskidor, padlat havskajak och vi har ridit på islandshästar. Många fler äventyr planeras!
Vi erbjuder undervisning i gitarr, bas, flöjt samt trummor.
Vi återvinner textiler och tillverkar nya kläder, bruksföremål. Provar på nya tekniker inom bl.a textila hantverk.
På hantverksprofilen arbetar vi mycket med att tälja och lära känna olika träslag.
Är du intresserad av språk och vill lära dig ytterligare ett? Då är tyskaprofilen perfekt! Vi träffas 2 gånger i veckan och lär oss språket.
Vill du prova på riktig golf och träna på att svinga klubban? Då är golfprofilen något för dig. Vi träffas en gång i veckan under säsong och åker ut till banan.
I klass 7 börjar våra elever i högstadiet med känslan av att något nytt tar vid! Nu byts klasslärarskapet mot ämneslärare och mentorer, men fortfarande finns samma fina, nära kontakt mellan lärare och elev som tidigare, vi är bara något fler som finns runt ungdomarna under skoldagarna!
I 13 årsåldern kan vi märka att barnet har mognat på många sätt och nu gärna engagerar sig i samhällsfrågor och vill vara med och förändra. Vårt arbete med tidningen Globen och framröstningen av någon i världen som gjort mycket för andra är ett fint sätt att fånga upp detta nyvaknade omdöme och engagemang. Arbetet med Globen påbörjas i klass 6.
I samhällsorienterande ämnen fortsätter temat "mänsklighetens väg" som startats redan i mellanstadiet, där samhällsämnen i möjligaste mån vävs samman. Så läser vi exempelvis om ursprungsreligioner samtidigt som vi repeterar mänsklighetens tidiga historia, och om familjen i samhällskunskap när vi samtidigt skriver om hur familjen såg ut under jägarstenåldern.
I slutet av årskurs 7 läser vi om hur människan riktar blicken mer mot yttervärldens fenomen i den pånyttfödelse renässansen kan betraktas som. Nu rivs murar runt städer och kloster, samhällen bildas och nya världar upptäcks. Även barnet vill gå sin egen väg och "riva murar", gärna tillsammans med någon! Tiden runt 1400 - 1500 talet präglas av upptäckter, exempelvis inom konsten. Leonardo Da Vincis detaljrika kartläggning i bild av hur saker och ting hänger ihop är tacksamma teman i klass 7. Nya tankar och en ny världsbild växer fram genom Galilei, Copernicus och Kepler - tacksamma teman i såväl SO och NO. Att hålla fast vid en ståndpunkt och våga utmana när det är nödvändigt blir föremål för diskussioner och funderingar hos eleverna som ofta ställs inför samma utmaning - att våga stå fast, men också att våga förändras!
Samtliga teman levandegörs genom eget bildskapande, skrivande av kreativa texter, dramatiseringar och genom rika tillfällen till reflektion och diskussion.
Den strävan efter ideal att hålla sig till och begynnande självständighet vi kan se hos barnen i klass 7 utvecklas under klass 8 ofta till en längtan och strävan efter frigörelse och frihet. I historia möter vi detta genom att studera Franska revolutionen. Med slagorden "frihet, jämlikhet, broderskap" studeras hur människor genom samarbete kan nå gemensamma mål. Men revolutionen ledde också till ett skräckvälde, och vi funderar på vad det kan komma sig att kamp ofta verkar gå till överdrift och faktiskt kostar människor livet. Finns det alternativa sätt att protestera på? Är det möjligt att förändra utan att förföljda blir förföljare? I den här åldern vill eleven gärna se saker och ting som rätt eller fel - svart eller vitt.
I konstämnet får färgerna vila ett tag och vi tränar att teckna i den breda skalan från svart till vitt. Vi använder tusch, kol, blyerts i bildskapandet, och tittar vi riktigt noga ser vi ju att här finns en hel värld av nyanser! Här finns gråzoner, här finns skuggor, här finns ljus!
En viktig upptäckt även för hur vi använder vårt omdöme. Allt är inte, när allt kommer omkring, svart eller vitt.
I religionskunskap möter vi islam och kan konstatera att det är en religion vars företrädare historiskt många gånger varit mycket tolerant mot andra religioner. Samhällsläran tar upp ideologier och partipolitik. Finns några av grundtankarna kvar?
Som avslutning läser vi om barnarbete under 1800 - talets tidiga industrialism. Här får
14- åringen verkligen använda sin känsla för rätt och fel och det brukar bli engagerade texter och diskussioner om hur barn behandlas och borde behandlas. Mänskliga rättigheter behandlas också i klass 8, tillsammans med barnkonventionen.
© Copyright Daggkåpans Barnstuga & Karlshamns Waldorfskola. Allt material på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.